تعدیل نظریه اخباریون در آثار محقق بحرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده مجتبی عصارپور آرانی
- استاد راهنما سیدمحمد جواد وزیری فرد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
دو جریان فقهی اصولی و اخباری در نگرش به منابع فقهی، دیدگاه های متفاوتی را دنبال می کنند که برخاسته از فهم شریعت است و برای اجرای آن اخباریون مراجعه به ظاهر اخبار و اصولیون بر فهم عقلی شریعت تأکید می کنند. در این میان، محقق بحرانی راهی میانه را پیمود که مهمترین خصوصیات تفکر وی بدین شرح است: تحصیل مقدمات استنباط در دوران غیبت را ضروری می داند؛میان رای شخصی و اجماع- که گاه متقدمان، آن را مطابق سلیقه شخصی به کار می بردند-فرق می گذارد؛هرچند اجماع را بر اساس ذوق عامه می داند. تقلید را در صورتی که فتوای فقیه به استناد کتاب و سنت معصومان باشد، می پذیرد. احکام غیر بدیهی را که از راه استدلال و تفکر عقلی به دست می آید، در صورت عدم تعارض با شرع مورد پذیرش قرار می دهد و در صورت تعارض، دلیل شرعی را مقدم بر دلیل عقلی می داند. قابل اعتماد بودن روایات کتاب های شیعی و صحت اخبار آنها، مطرح کردن تقیه در باب تعارض اخبار و تخییر در عمل (نه در فتوا) از دیگر نظرات اصولی وی می باشد. همچنین وی بر خلاف اخباریون به کیفیت رجال اهمیت زیادی داده است و به تحقیق ثبوت و معلوم بودن اتصال آن به ائمه (ع) پایبند می باشد. با توجه به اختلاف اخباریون واصولیون در نگرش به قرآن وحدیث وحجیت عقل واجماع واجتهاد؛شیوه نگارش این نوشتار بر این بوده است که اختلاف نظر محقق بحرانی با سایر فقها از این منظر مورد بررسی قرار بگیرد؛لذا با تفکیک هر کدام از موارد فوق ،سعی شده است تفاوت دیدگاه ها در همان حیطه مورد بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
مقایسه تطبیقی نظریه محقق طوسی و علامۀ حلّی در معاد جسمانی با نظریه شبیهسازی
مهمترین چالش معاد جسمانی که از طرف برخی از فیلسوفان الهی مخالف، مطرح شده، این است که بدنِ مادی، چون جسمانی است، چگونه میتواند پس از جدایی از روح، بعینه دوباره محشور شود و همان روح به او بازگردد؟ آبا بازگشت عین بدن، در قیامت، مبتلا به شبهات فلسفی، مانند شبهۀ آکل و ماکول، حشر انسان عظیم و ...، نمیشود؟ ما در این مقاله، سعی خواهیم کرد با روش تحقیقِ بنیادی، توصیفی و پس از بررسی نظریات سهگانه (عینی...
متن کاملجرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت کامل اشیا را وابسته به شناخت ذات آنها میداند. او ضمن اعتراف به دشواری مطلق تعریف، بر اساس مشرب ذاتگرایانۀ خود چنین اظهار میکند که حد و تعریف حقیقی باید بر ماهیت، حقیقت و کمال وجود ذاتی شیء محد...
متن کاملکاربرد مدل لینتنر در سنجش سرعت تعدیل سود با استفاده از رگرسیون غلتان در شرایط بحرانی
مدیریت انعطاف پذیری مالی داخلی بصورت مستقیم بر چگونگی استفاده از وجه نقد، ظرفیت بدهی استفاده نشده و اثر متقابل آن در شرایط مواجهه با بحران و شوک های برون سازمان و همچنین به سیاست تقسیم سود شرکت بستگی دارد. بررسی ظرفیت بدهی استفاده نشده به عنوان یکی از اجزای انعطاف پذیری مالی داخلی شرکت ها اهمیت زیادی دارد زیرا مشخص شدن این مسئله به پویایی و حفظ انعطاف پذیری مالی داخلی کمک کرده و موجب بهبود عملک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023